Skollokaler, trivsel, trygghet och lärande : Erfarenheter och uppfattningar bland grundskolelärare och rektorer

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

Sammanfattning: Studiens syfte är att tolka och förstå lärares och rektors erfarenheter och uppfattningar om elevers behov, eventuell påverkan på undervisning och lärande samt pedagogiska strategier och planering vad avser skollokaler. Fokus ligger på den fysiska inomhusmiljön i skolans lokaler. Frågeställningarna är: 1) Hur ser elevers behov ut vad avser skollokaler, lärande, trivsel och upplevd trygghet, enligt grundskolelärare och rektor? 2) Vilka uppfattningar har grundskolelärare och rektor om skolmiljöns eventuella påverkan på undervisning och lärande? 3) Vad kännetecknar pedagogiska strategier och planering avseende skolans lokaler, enligt grundskolelärare och rektor? Studien följer den kvalitativa forskningstraditionen och fem lärare och en rektor som arbetar i grundskolan har intervjuats. För den första frågeställningen visar studiens resultat att informanterna lyfter fram betydelsen av elevernas behov av att bli bekräftade som individer, att kunna ta paus från klassrumsmiljön samt möjligheter till rastaktiviteter utomhus. För studiens andra frågeställning visar resultaten att informanterna lyfter fram betydelsen av ljudisolering/akustik, ytor/lokaler, möblering samt eventuella fönster mellan korridor och klassrum. För den tredje frågeställningen visar resultaten att informanterna lyfter fram betydelsen av att strategier och planering tar hänsyn till elevperspektiv, hur personal rör sig och interagerar med elever över hela skolan, att andra miljöer än enbart klassrummen kan användas för pedagogiska syftet och betydelsen av ytor och rum för elever att vila och umgås. Dessa resultat diskuteras och kopplas till aktuell och relevant tidigare pedagogisk forskning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)