TeliaSonera i Uzbekistan : En studie om marknadsinträdet och etableringsprocessen på telekommarknaden

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen; Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning:

Den här studien har undersökt telekomföretaget TeliaSoneras verksamhet i Uzbekistan. Företagets närvaro i landet har fått stor uppmärksamhet de senaste åren då de blivit anklagade för mutor, penningtvätt och för att ha samarbetat med regimen. Efter flera år med stora ekonomiska framgångar meddelade TeliaSonera hösten 2015 att de planerade att lämna landet. Detta arbete har studerat företagets marknadsinträde och etableringsprocess i Uzbekistan för att få förståelse för vad som egentligen hände i landet. Syftet med det här arbetet är även att få en uppfattning om vad som gick fel på marknaden och om företaget hade kunnat göra någonting annorlunda. Olika källor har sammanställts till en fallbeskrivning. Efter fallbeskrivningen följer en analys utifrån Blankenburgs nätverksprocessmodell. Modellen ser marknadsinträdet och etableringen som en process som påverkas av olika faktorer och aktörer över en längre tid. Analysen visade att TeliaSonera var aktiva och hade stora ambitioner att etablera sig i landet men att de var helt beroende av aktörer i det lokala nätverket som visade sig ha nära kopplingar till regimen. Man kunde därmed, utifrån Blankenburgs modell, se att företaget egentligen aldrig var etablerat på den uzbekiska telekommarknaden. Studien visade samtidigt att TeliaSonera inte hade kunnat bedriva verksamhet i landet självständigt från dessa aktörer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)