Lärande i grupp

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

Författare: Kristina Engel; Jonas Rodin; [2006]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Vårt examensarbete behandlar lärande och grupprocesser, vi ville ta reda på vilken faktor som påverkar lärandet i grupp. Det lärande som framförallt behandlas är när elever lär av varandra, lärande ur ett sociokulturellt perspektiv. Som teoretisk bakgrund för vår analys har vi lyft fram teorier som behandlar kunskap, lärande och grupprocesser. Som grund för analysen har vi observerat elever som arbetat efter två olika modeller, gestaltande och textproducerande. Eleverna i våra arbetsgrupper har filmats och sedan jämförts med varandra. Totalt har vi använt oss av fyra grupper, alla från samma klass. Vi har även intervjuat utvalda elever ur dessa arbetsgrupper för att se vad de lärt sig av varandra. Det vi fann var en tendens att gruppens arbete med gruppdynamiken spelar större roll än lärandet om gruppen är orutinerad vad gäller att samarbeta. Vi fann även att det inte hade någon betydelse för lärandet om gruppen organiserats för att arbeta gestaltande eller textproducerande. Erfarenheter vi gjort genom vår undersökning är att gestaltande arbete och textproducerande arbete bör organiseras var för sig då de skiljer sig åt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)