Idrottslärares upplevelser av dans

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

Författare: Madelene Berlin; [2014]

Nyckelord: dans; rörelse;

Sammanfattning: Sammanfattning   Syfte Syftet med studien är att undersöka hur lärare i åk 1-6 upplever dans i ämnet idrott och hälsa och varför dansundervisning ska bedrivas i skolan samt hur eleverna utvecklas genom dans ur ett ramfaktorteoretiskt perspektiv. • Hur upplever lärare dans i skolan? • Varför anser lärarna att eleverna ska undervisas i dans? • Vad tycker lärarna att dansen utvecklar hos barn?   Metod Studien bygger på en halvstrukturerad intervjumetod. I undersökningen har jag vänt mig till idrottslärare som undervisar på låg- och mellanstadiet. Två kvinnor och tre män har intervjuats. Alla intervjuer har spelats in och därefter transkriberats.   Resultat De flesta av lärare upplever dans som något positivt och roligt i undervisningen. En av lärarna upplever att det är det svåraste undervisningsmomentet i ämnet idrott och hälsa. Resultatet visar också att eleverna ska undervisas i dans för att det står om det i vår kursplan. Resultatet visade även på att dansen utvecklade barns motorik, samarbete, koordination, taktkänsla med mera. Ramfaktorerna utgjorde inte någon speciell begränsning för lärarna.   Slutsats I min studie framkommer det att dansundervisningen påverkas av lärarnas bakgrund och dess tidigare erfarenheter. De olika ramfaktorerna utgjorde vissa svårigheter för några av lärarna. De ramarna som påverkar undervisningen är de fasta – och rörliga ramarna, de organisatoriska samt den potentiella repertoaren. Studien påvisar också att lärarna anser att dansen utvecklar barns motorik positivt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)