Förskolelärares kontakt med hemmet : Att beskriva barns vardag på förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

Författare: Malin Nilsson; [2012]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Uppsatsen är en kvalitativ studie som tar upp relationen mellan förskola och hem, med fokus på de dagliga möten som sker då barnen lämnas och hämtas på förskolan. Syftet med uppsatsen är att visa hur förskola och hem kommunicerar och synliggöra de svårigheter som kan finnas i relationen mellan förskola och föräldrar. Jag undersöker också hur förskolelärare beskriver barn och barns vardag på förskolan vid hämtning och lämning, samt vilken information som utbyts i dessa samtal. Med min studie kan jag visa att föräldrar har en stor tillit till förskolan. Föräldrar vill gärna ha information om omsorgsdelen i barnens vardag, så som mat och sömn, medan förskolelärarna gärna vill förmedla den pedagogiska verksamheten och de aktiviteter som barnen gör. De svårigheter som finns i relationen mellan förskola och hem är främst kopplade till tid, då både föräldrar och personal på förskolan kan ha svårt att hinna med samtal eller frågor vid hämtning och lämning. Det som förskolelärare upplever som svårast att samtala om är enskilda barns svårigheter eller enskilda barns hemsituationer. Språk, människors olika personlighet och brist på intresse är också svårigheter uttrycker förskolelärare i min studie. Det enskilda barnets vardag beskrivs enligt förskolelärarna utan att de värderar eller bedömer barnet eller barnets handlingar. Däremot finns en stor svårighet i att beskriva barn utan att använda värderingsord. Min studie visar att förskolelärare har stor kunskap om att barn inte ska värderas eller bedömas i förskolan, men mina resultat visar att detta sker i samtalet om barn utan att förskolelärarna är medvetna om det.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)