Kan det vara en kränkande behandling? : En enkätstudie om förskolepedagogers olika definitioner avkränkande behandling i relation förskolepedagog gentemot barn

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap; Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Förskolepedagogers uppdrag synes befinna sig i en kontext där det råder svårigheterkring att definiera och urskilja en kränkande behandling. Syftet med denna studie är attutöka en kunskap om förskolepedagogers olika uppfattningar om begreppet kränkandebehandling i relation förskolepedagog gentemot barn och försöka synliggöra detta. Hurtolkar förskolepedagoger begreppet kränkning? För att få svar på detta har enenkätstudie genomförts med 101 deltagare. Förskolepedagogers individuellavardagsteorier är materialet som studien bygger på vilka har analyserats genomNoddings omsorgsetiska teori, barnperspektiv och barns perspektiv, orättvisa samtmakt. Studien visar att det förekommer skiftandet tolkningar av begreppet kränkandebehandling hos förskolepedagoger i förskolan där definitionen av begreppet skiljer sigåt beroende på vem som tolkar det. Detta är det komplexa i en mångfacetterad tolkningav begreppet, vilket kan göra att frågeställningar uppstår angående vilken situation barnhamnar i på grund av förskolepedagogers skiftande definitioner av en kränkandebehandling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)