Hur kan bildlärare arbeta med identitetsskapande inom bildämnet?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Abstract: Syftet med denna kunskapsöversikt är att belysa olika sätt att arbeta med ungdomars identitet inom ramen för bildundervisning. Forskningsfrågorna är: Hur kan bildlärare arbeta med identitetsskapande inom bildämnet? Med vilka intentioner kan bildlärare arbeta med identitetsskapande inom bildämnet? Litteratursökningarna har inkluderat svensk och internationell forskning, men resultatet visar att det finns en brist på svensk forskning kring identitetsskapande inom bildämnet. Resultatet ger flera exempel på hur bildlärare kan arbeta med identitet som tema i bildundervisningen. Vidare visar resultatet att identitet som tema skapar engagemang bland eleverna, och det nära sambandet mellan identitet, kultur och mångkulturalitet diskuteras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)