Universitetsstudenters copingstrategier vid studierelaterad stress

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

Sammanfattning: Många universitetsstudenter upplever studierelaterad stress och copingstrategier är avgörande för hanteringen av denna stress. Studiens syfte var att undersöka studierelaterad stress och copingstrategier hos universitetsstudenter. Studien konkretiserades i följande frågeställningar: Vilka upplevda faktorer kan relateras till studierelaterad stress hos universitetsstudenter? och Vilka copingstrategier använder sig universitetsstudenter av för att hantera studierelaterad stress? Semistrukturerade intervjuer genomfördes med 11 kvinnor och 3 män i åldrarna 19-25 år. Teman som identifierades till den första frågeställningen var hög arbetsbelastning, ekonomisk stress samt press från föräldrar. Teman som identifierades till den andra frågeställningen var få kontroll genom att skapa struktur, skaffa socialt stöd, prokrastinering samt avslappning. Studiens resultat visar att hög arbetsbelastning är en stor stressor bland universitetsstudenter och att få kontroll genom att skapa struktur är den mest framträdande copingstrategin. Resultatet kan bidra till en ökad medvetenhet kring stress och coping bland universitetsstudenter och även vad som är bra att tänka på som förälder.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)