Framtidens fisk odlas i stan - En studie kring akvaponikens möjlighet till kommersiellt genomslag i Sverige

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Författare: Fredrik Dahl; Marcus Jakobsson; [2018-04-13]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bakgrund & problem: Befolkningspopulationen ökar i snabb takt och människan äter allt mer protein. År 2050 beräknas jordens befolkning behöva 70 % mer protein än vad som finns tillgängligt idag. Redan nu är världens hav utfiskade samtidigt som dagens köttproduktion är en av de största bidragande faktorerna till den globala klimatförändringen. En av dagens största utmaningar är att finna hållbara proteinproducerande metoder där akvaponik, odling av fisk och grönsaker i recirkulerande system, skulle kunna utgöra en lösning. Akvaponik har många miljöfördelar. Det är dock inte självklart att akvaponiskt odlade fiskars miljöattribut lockar tillräckligt för att svenska fiskkonsumenter ska köpa den. Genom att utgå ifrån ett konsumentperspektiv beskriver den här studien huruvida svenska konsumenter efterfrågar en relativt okänd men mer miljövänligt odlad fisk. Problemformulering: Kan konsumenters miljökunskaper, uppfattningar om allvarligheten om dagens miljöproblem, pro-miljöattityder och upplevd kontroll leda till köp av akvaponiskt odlad fisk? Syfte: Genom att utgå utifrån ett konsumentperspektiv förklara huruvida akvaponik-branschen står inför barriärer att överbrygga, och/eller möjligheter att utnyttja. Metod: Studien är kvantitativ och har en deduktiv ansats. Datainsamlingen har genomfört genom en online-baserad enkätstudie. Resultat & slutsats: Studien konstaterar att det finns samband mellan en pro-miljöattityd vid köp av fisk gentemot följande fyra faktorer: faktabaserad miljökunskap, agerandebaserad miljökunskap, uppfattningar om miljöproblems allvarlighet och upplevd betydelsefullhet att agera miljövänligt. Studien visar också på ett samband mellan en intention till att testa ny fisk med miljöfördelar och de fyra faktorerna, liksom på ett samband mellan intentionen till att betala mer för miljövänlig fisk och de fyra faktorerna. Därför bekräftar studien tidigare forskning som konstaterar att det finns samband mellan de fyra faktorerna och gröna köp/miljövänligt beteende. Upplevd besvärlighet vid miljövänligt beteende visade intressant nog inte på något tydligt samband till att kunna stoppa intentionen till att testa ny fisk med miljöfördelar eller intentionen till att betala mer för miljövänlig fisk, något som motsäger tidigare forskning. Slutsatsen av studien är att det finns stora möjligheter för ett kommersiellt genomslag av akvaponik i Sverige, samtidigt som det finns ett par barriärer som måste överbryggas för att kunna nå framgång.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)