Formativ bedömning i de tidiga skolåren : En studie av lärares beskrivning av hur de arbetar med formativ bedömning i matematikundervisningen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

Sammanfattning: Studien behandlar formativ bedömning i de tidiga skolåren. Temat är viktigt att undersöka då bedömning för lärande är ett förhållningssätt till kunskap och lärande som ska implementeras i undervisningen. Problemställningen är hur lärare beskriver begreppet och hur lärare beskriver att de arbetar med formativ bedömning i matematikundervisningen. De empiriska metoder som använts är observation och kvalitativ intervju. Fyra lågstadielärare i år 1 och 3 deltog. Samtliga intervjuer spelades in och transkriberades. Resultatet visar att lärarnas definition av begreppet formativ bedömning delvis stämmer med de teoretiska definitionerna. Tre nyckelprocesser var väl implementerat hos samtliga informanter. Den första nyckelprocessen, att veta målet med undervisningen kopplades i intervjuerna ihop med tydliga mål för lektionen. Skillnaderna mellan lärarna kan antas ha samband med deras yrkeserfarenhet. Den andra nyckelprocessen, att ta reda på var eleven är i sitt lärande, kopplades i intervjuerna ihop med matriser. I analysen framkom dock att lärarnas arbete med matriser inte var synliga under observerade lektioner. Den tredje nyckelprocessen, vad som behövs för att komma närmare målet kopplades i intervjuerna ihop med feed back som för lärandet framåt. Resultaten från intervjuer och observationer stämmer delvis med teoretiska definitioner, då lärarnas feed back till eleverna under lektionerna kan definieras som summativa bedömningar snarare än att eleverna ges strategier för fortsatt lärande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)