Utveckling av negationer, bisatser och frågor hos svenska barn med språkstörning i jämförelse med barn med typisk språkutveckling och svenska som andraspråk

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

Författare: Karolina Kempe; Petra Valman; [2005]

Nyckelord: Medicine and Health Sciences;

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att kartlägga grammatiska likheter och skillnader i språkutvecklingen hos barn. De grammatiska strukturer som är aktuella för denna undersökning är negationer, bisatser och frågor. Kartläggningen har genomförts utifrån transkriberade samtal med sex barn med språkstörning (SLI), sex barn med typisk språkutveckling (L!) och tre barn med svenska som andraspråk (L2). Inspelningarna har ägt rum med l- 21 månaders mellanrum vid 2-7 tillflillen för vruje barn. Åldrarna inom grupperna har sträckt sig från 5;0- 8;4 (SLI), 1;11- 3;4 (L l) respektive 3;6- 6;2 (L2) år. De olika inspelningstillfåll ena har resulterat i möjligheten att se grammatisk utveckling över tid hos varje barn. Studien visar att barn med språkstörning och typisk språkutveckling utvecklar negationer på skilda sätt. Bisatser utvecklas ganska lika i båda grupperna men vid olika åldrar. Frågeorden tillägnas i samma ordning hos barn med språkstörning och typisk språkutveckling men frågor utan frågeord finns enbart hos den senare gruppen. Barnen med svenska som andraspråk har inte i någon av strukturerna visat på en homogenitet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)