Matematikläroböcker och genus : En läromedelsanalys ur ett genusperspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

Sammanfattning: Syftet med studien var att bidra med kunskap kring matematikläroböcker utifrån ett genusperspektiv. Detta genom att undersöka i vilken grad flickor, kvinnor, pojkar och män representeras i läroböckerna samt hur de framställs genom att se till de benämningar och aktiviteter de tillskrivs. Innehållsanalys har utförts på sammanlagt 629 sidor fördelat på 18 kapitel ur läromedelsserierna Alfa Beta Gamma Matematik, Matte Direkt Borgen samt Eldorado Matte. Samtliga serier används i grundskolans årskurs 4, 5 och 6.  Tidigare forskning visar att män är överrepresenterade i läroböcker. Denna studie visar på signifikanta skillnader (p<0.05) i fördelningen mellan karaktärer av manligt och kvinnligt kön i både läroböckernas bild- samt textinnehåll, där manligt kön utgör majoritet. De mest förekommande karaktärerna i läroböckernas texter och bilder var pojkar, den minst förekommande var kvinnor. Studien visar även att män oftare än kvinnor tillskrivs yrkesroller samt att karaktärer av manligt kön oftare utförde en sportaktivitet än karaktärer av kvinnligt kön. Manligt kön tillskrivs också fler yrkesroller, samt fler sportaktiviteter än kvinnligt kön. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)