Elektrifiering M/F Ljungskär : Konvertering från diesel till batteridrift

Detta är en M1-uppsats från Linnéuniversitetet/Sjöfartshögskolan (SJÖ)

Sammanfattning: I detta arbete undersöktes möjligheten för fartyget M/F Ljungskär att konverteras till batteridrift. Arbetet delades upp i två delar där första delen undersökte om det var möjligt med dagens driftprofil och passagerarantal. I andra delen modifierades driftprofilen och passagerarantalet. Vidare studerades om det fanns några ytterligare regelverk som skulle behöva implementeras till följd av ombyggnation till batteridrift. Resultatet visar att det inte är möjligt att konvertera fartyget till batteridrift med dagens driftprofil och passagerarantal, men modifiering av driftprofil och passagerarantal gör det möjligt. Vid en ombyggnation kommer inga nya regelverk att omfattas men nya certifikat kommer behöva ges ut. De största bidragande faktorerna till resultatet är hur mycket kapacitet i form av batteri som kan förvaras ombord, hur stor effekt som batterierna tillåter för laddning samt hur långt det är mellan laddningscyklerna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)