CSR-engagemang och företagens lönsamhet : Spelar kundmedvetenhet någon roll?

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Tidigare forskning i länken mellan Corporate Social Responsibility (CSR) och lönsamhet påvisar positiva, negativa och neutrala samband. Inkonsekvensen bland resultaten kan bero på empiriska modelleringsfel vad gäller inkluderingen av betydande variabler. Denna studie syftar till att undersöka om CSR-engagemang har en positiv inverkan på lönsamheten bland svenska noterade bolag där skillnader i storlek, risk, bransch och R&D- utgifter beaktas, samt om CSR-engagemang i kombination med hög marknadsföringsintensitet leder till högre lönsamhet. En kvantitativ tvärsnittsdesign används som metod då studien ämnar undersöka sambandet under en specifik tidsperiod. Data för företagens CSR-engagemang inhämtas från Folksams index för ansvarsfullt företagande och består av betyg inom miljö och mänskliga rättigheter. Data för lönsamhet samlas in från Refinitiv Eikon och beräknas enligt en approximerad formel för Tobin’s Q. Marknadsföringsintensitet inhämtas från databasen Retriever genom att filtrera på företagens nyhetsciteringar i all svensk tryckt press och webb. Regressionsanalyser genomförs och resulterar i ett neutralt samband då marknadsföringsintensitet inte beaktas och ett svagt negativ samband då marknadsföringsintensitet beaktas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)