Etiska konsumenter : Gapet mellan intentioner och handlingar

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

Sammanfattning: Forskning bekräftar att ett gap mellan intention och handling finns. Denna studie belyser etiska konsumenter samt gapet mellan att vilja handla etiskt och hållbart men att inte alltid göra det. Fokus har legat på att ta reda på varför detta gap uppstår och att skapa en förståelse för de faktorer som påverkar konsumenters köpbeteenden. En avgränsning till klädbranschen har gjorts då det finns begränsat med forskning kring gapet inom detta område samt ett till synes begränsat utbud av etiska och hållbara kläder. Genom en kvalitativ metod har 37 semistrukturerade intervjuer gjorts. Intervjuerna har ägt rum i två olika köpcentrum i Sverige. Resultatet visar att det finns respondenter som känner igen sig i det så kallade gapet och de främsta faktorerna respondenterna menar påverkar deras handlingar är pris, hållbara kläder ansågs dyra, informationsbrist, svårt att veta vad som är hållbart och inte samt bekvämlighet, orken att söka information på egen hand är begränsad. Det framkom även att en bristande tillit till det media och företag kommunicerar finns från konsumenternas sida och att detta kan vara en bidragande faktor till att gapet uppstår. Respondenter uttryckte att det aldrig finns några garantier för att de produkter som sägs vara tillverkade under bra förhållanden faktiskt är det. En slutsats om att det inom klädbranschen finns mycket för företag att arbeta med för att öka sin trovärdighet gentemot konsumenterna har kunnat dras. Det ligger dock även ett ansvar hos konsumenter att våga göra sin röst hörd samt att vara öppna för förändring. Det är en ömsesidig relation mellan företag, individer och samhälle

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)