Sångpåse - "Jag tar en groda" : En studie om musikens betydelse för språkinlärning hos nyanlända

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

Sammanfattning: Musik är mycket mer än en sång, den stimulerar inlärningen. Syftet med studien har varit att undersöka musikens betydelse för nyanlända barn då det kommer till språkinlärning. Studien bygger på semistrukturerade intervjuer där frågeområdena är skrivna i förväg men med möjlighet till olika följdfrågor. Intervjuerna genomfördes med två pedagoger på en förskola för nyanlända barn. Studien grundas på det sociokulturella perspektivet där språket och lärandet bygger på en gemenskap mellan barnen men även pedagogers samvaro. Respondenterna var eniga om att musiken hade en stor betydelse för barns språkinlärning för nyanlända barn. Det som har framkommit i mitt resultat är att aktiviteten sångsamling med sångpåse är den typ av samling som är den vanligaste och mest användbara aktiviteten, som fångar barnens intresse och ger barngruppen en vi-känsla.  Nyckelord

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)