Frame Factory : En studie över ramfaktorer inom musikproduktionsundervisning på gymnasieskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

Sammanfattning: Denna studie söker att identifiera styrande ramfaktorer inom undervisning av kurserna Musikproduktion 1 och 2 på gymnasienivå, samt att undersöka verksamma lärares förhållningsätt till dessa. Studien använder sig av ramfaktorteori och semistrukturerade intervjuer med verksamma lärare inom musikproduktion. Resultatet visar både friheter och begränsningar inom denna typ av undervisning, vilka bland annat grundar sig i kursernas styrdokument samt i de tidsliga och rumsliga möjligheter som en undervisning i detta ämne innebär. Resultatet visar på att detta ämne behöver mer resurser och tid än vad deltagarna uppger ha, samt att undervisningsformen för detta ämne behöver nyanseras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)