Kvalitetsbegreppets betydelse för en svensk förskola i Thailand

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: SammanfattningSyftet med beskriven studie, var att ta reda på hur en svensk förskola i södra Thailandarbetar med kvalitetsarbete och dennas betydelse för verksamheten. Studiensforskningsfrågor är: Hur dokumenterar man för att säkerställa en bra kvalitet på ensvensk förskola utomlands där barnen deltar under en begränsad tid? Hur arbetarpedagogerna för att kvalitetssäkra barnens lärande?Föreliggande studie är kvalitativ och både intervjuer och observationer har använtssom empiriska redskap. Intervjuer genomfördes med förskolläraren, rektorn, treföräldrar och fyra barn. Dessutom observerades förskollärarens arbete i verksamheten,och då hur hon arbetade med dokumentation samt uppföljning och utveckling avdokumentationen.Det sociokulturella perspektivet har använts i genomförd studie och därigenom deteoretiska tankarna ur Lev Vygotskijs teorisystem. Framför allt gäller detta tanken omatt barn och även vuxna lär i sampel med andra och genom användning av kulturellaredskap där språket är ett av redskapen (Johansson, 01). Ett annat redskap urVygotskijs teorisystem som använts i studien är reflektion och att reflekteratillsammans.Resultatet visar att både rektor och förskollärare var tydliga med att dokumentation,för att säkerhetsställa en bra kvalitet för barnen, inte var genomförbar. De ansåg attdokumentationen skulle innebära alldeles för mycket pappersarbete och att ett sådantarbete inte skulle ha någon betydelse för verksamheten där både pedagoger och barnkommer och går. Den dokumentation som fanns att tillgå var varje barns portfolio.Dessa togs hem, utan att användas för fortsatt pedagogisk arbete med utgångspunkt ibarnets förmågor och kunskaper och kan därför inte ses som dokumentation för detenskilda barnets utveckling och lärande. Därav följer resultatet, att man på förskolaninte har någon metod för att kvalitetssäkra barnens lärande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)