ADHD i bildsalen i kombination med extra anpassningar

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Författare: Ellen Leinonen; [2020]

Nyckelord: ADHD; Bildundervisning; Extra anpassningar;

Sammanfattning: Förevarande studie har genom en kvalitativ forskningsmetod i form av semistrukturerade enskilda intervjuer och frågeformulär, med både elever och pedagoger och med ett sociokulturellt perspektiv undersökt hur lärare kan hjälpa elever med en neuropsykiatrisk funktionsvariation i form av ADHD att nå målen i ämnet bild, med hjälp av extra anpassning. Tidigare forskning och undersökningens resultat tyder på att elever med diagnosen ADHD många gånger uppskattar och kan ha stor hjälp av kreativ verksamhet men det krävs rätt verktyg i form av extra anpassningar för att få det att fungera. Diagnosen ADHD ter sig väldigt individuellt och det är en stor skillnad mellan pojkars och flickors ADHD. Resultatet visar att det finns ingen färdig mall att gå efter när det gäller elever med diagnosen ADHD. Lärare i skolan måste alltså prova sig fram och fråga sig, vilka extra anpassningar passar just denna elev? Resultatet visar att starka relationer är att föredra för att skapa en trygghet för eleven och på så vis kunna hjälpa eleven att ta sig igenom en skoldag, planera sitt skolarbete och nå målen i slutändan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)