Bridge Navigational Watch Alarm System : Styrmäns uppfattning om att arbeta med systemet

Detta är en Kandidat-uppsats från Sjöfartshögskolan (SJÖ)

Sammanfattning: År 2009 antog IMO en ny resolution som innebär att ett nytt instrument gradvis kommer införas som obligatorisk standardutrustning på fartygsbryggan. Detta system förkortas BNWAS vilket står för Bridge Navigational Watch Alarm System och är kortfattat ett dödmansalarm som syftar till att varna vid otillräcklig aktivitet på bryggan. Detta system har funnits en tid men blir nu obligatoriskt ombord. Detta påverkar arbetssituationen och arbetsmiljön för vakthavande styrmän. Denna studie syftar till att undersöka vad styrmän som arbetar med systemet har för uppfattning och åsikter om systemet. Hur upplever de att det påverkar deras arbete under vakten? Tror de att systemet kommer att hjälpa till att höja säkerheten till sjöss? För att besvara dessa frågor har en intervjustudie genomförts med sex vakthavande styrmän som aktivt arbetar till sjöss. Detta har lett till ett varierat resultat där det bland annat visat sig att styrmännen som intervjuats är generellt positiva till systemet men med vissa reservationer. Några fördelar de ser är att BNWAS är ett effektivt sätt att påkalla hjälp ifall vakthavande styrman blir utslagen av medicinska skäl, sömnbrist eller liknande. Systemet minskar risken för att bryggan lämnas obemannad men inger ingen trygghet hos styrmännen angående mötande fartyg. En del styrmän har en farhåga om att BNWAS kommer användas som en lösning på trötthet och därmed leda till att styrmän pressas hårdare. Något som också kommit fram är att styrmän anser att ett system som är utformat enbart enligt IMOs grundkrav kan vara störande, distraherande och irriterande. Men det finns tillägg till systemen som innebär betydligt mindre inverkan i styrmännens arbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)