Idrottares varumärke på Instagram : En kvalitativ, retorisk analys av svenska idrottsprofilers varumärkesbyggande på Instagram

Detta är en Kandidat-uppsats från Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Sociala medier är en viktig plattform för organisationer och individer när det kommer till att bygga ett varumärke. Genom att strategiskt planera sin kommunikation kan bland annat politiker, filmstjärnor och idrottare bygga upp sina personliga varumärken för att skapa relationer med sina följare. Studien undersöker fyra svenska idrottsprofiler genom en retorisk visuell analys med hjälp av de semiotiska och retoriska begreppen denotation, konnotation, ethos, logos samt pathos. Syftet med studien är att undersöka hur Alexander Isak, Sarah Sjöström, Armand Duplantis och Kosovare Asllani kommunicerar sitt personliga varumärke på Instagram. Utifrån analysen och genom att använda teorierna varumärkesteori, positionering, genusteori och könsstereotyper ämnar studien synliggöra mönster i kommunikationen och sedan jämföra detta ur ett genusperspektiv. Detta görs för att se om det finns några likheter eller skillnader mellan hur de manliga respektive kvinnliga idrottsprofilerna kommunicerar och om de följer eller bryter mot könsstereotyper.Resultatet av studien visar att Asllani och Sjöström inte förväntar sig lika mycket förkunskap hos mottagaren som de manliga idrottarna gör. Särskilt Sjöström skriver utförliga meddelanden som tydligt beskriver hennes vardag och känslor. Därmed blir de kvinnliga idrottarnas varumärken mer passiva i sin kommunikation. Männen är mer benägna att framställa sig som bestämda och visa upp exklusiva kläder samt accessoarer. Duplantis positionering kopplas till svensk kultur och Isak positionerar sig som en del ur ett lag. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)