ADHD mellan raderna Text- och innehållsanalys av artiklar i storstadspress om grundskolans arbete med elever med ADHD

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet

Sammanfattning: Syftet med studien var att belysa vilken bild svensk storstadspress ger av grundskolans arbete med elever med ADHD. Vi ville också ta reda på vilka teman som dominerar i medierapporteringen av grundskolans arbete med elever med ADHD och vem som kommer till tals. Till sist avser vi också att se vilka pedagogiska arbetssätt för barn med ADHD som förekommer i media. Som teoretisk ram har gestaltningsteorin använts för att tolka och analysera resultatet. Enligt gestaltningsteorin har media inte bara ett intresse av att ge information på ett objektivt sätt utan har ofta till exempel ett ekonomiskt intresse och ett intresse av att påverka opinionen (Strömbäck, 2009). Vi analyserar också resultatet utifrån stigmatisering vilket enligt Goffman (2014) innebär att media skapar en bild av en diagnos eller liknande som avvikande från normaliteten. Metoden som användes var kvantitativ textanalys och kvalitativ innehållsanalys för att besvara syfte och frågeställningar. Sökningen gjordes i Mediaarkivet Retriver mellan 2011-08-21 – 2014-08-21 i 11 storstadstidningar i Sverige. Sökorden som användes var ”ADHD skola”. Artiklarna sattes in i ett kodschema där centralt tema och vem som uttalar sig noterades. Vi tittade också efter om vi kunde hitta hur media beskrev lärarnas arbete med barn med ADHD och om det fanns några pedagogiska arbetssätt beskrivna i artiklarna. Sökningen gav 130 artiklar, varav 55 artiklar som inte var relevanta för studien. Det vanligaste temat var föräldrar som var upprörda över att deras barn inte fick tillräckligt med stöd. Det näst största temat var betydelsen av hög socioekonomisk status för att få stöd. De som uttalar sig mest i media kring grundskolans arbete med barn med ADHD är föräldrar och debattörer. I artiklarna fanns inga positiva pedagogiska arbetssätt, tvärtom handlade några artiklar om att lärarna var dåliga på att arbeta med barn med ADHD.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)