Lärares erfarenhet av Trullemetoden inom läs- och skrivlärande : - en kvalitativ undersökning

Detta är en Kandidat-uppsats från Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Författare: Ulrika Kandelid; Helena Frohm; [2012]

Nyckelord: läslärande; läsmetod;

Sammanfattning: Sammanfattning Vår uppsats är en kvalitativ undersökning och grundar sig i intervjuer på fyra olika skolor. Syftet med uppsatsen är att undersöka lärarnas perspektiv, tankar och erfarenheter i arbetet med Trullemetoden inom läs- och skrivlärande i förskoleklass. Uppsatsen är baserad på intervjuer av sex verksamma lärare och deras uppfattningar av Trullemetoden. Våra frågeställningar är följande: Hur förhåller sig lärare till Trullemetoden i förskoleklass? Hur skiljer sig lärarnas uppfattningar om arbetet med Trullemetoden i förskoleklass? Vilka möjligheter och begränsningar finns enligt lärarna i Trullemetoden? Resultatet visar att de intervjuade lärarna i förskoleklasserna anser att Trullemetoden är bra och positivt, genom exempelvis att lärarhandledningen har tydliga instruktioner och ett lustfullt förhållningssätt. Arbetssättet i Trullemetoden tenderar till att vara varierat för eleverna, då det finns möjlighet att lyssna på sagor, skriva och spela Trullespel. Lärarna menar vidare att eleverna uppskattar Trulle som positivt och likaså upptäcker de bokstäver i sin omgivning. Trullemetoden är en metod som utgår från en språklig medvetenhet på ett lekfullt sätt via exempelvis rim, ramsor och sånger. Eleverna utvecklas genom delaktighet, samspel och kommunikation. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)