Modersmålets betydelse för skolframgång

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Syftet med vår kunskapsöversikt är att undersöka modersmålets betydelse för elevernas skolframgång. För att besvara vår frågeställning Vilken betydelse har modersmålet för yngre flerspråkiga elevers skolframgång? har vi använt oss av databaserna Libsearch, ERIC och SWEPUB för att hitta pedagogiskt inriktat innehåll. Genom sökningarna kunde vi hitta relevanta studier som svarar på vår frågeställning. Studierna som vi har tagit del av har kommit fram till olika resultat angående modersmålets betydelse för elevernas skolframgång. De flesta forskarna belyser modersmålets betydelse för elevernas skolutveckling. Det finns dock forskare som inte har kunnat se en tydlig koppling mellan modersmålet och elevernas skolframgång. En slutsats i samtliga studier som vi har tagit del är att modersmålet stärker den egna identiteten och självförtroendet. Om elevers tidigare erfarenheter och kunskaper inte tas tillvara i undervisningen kan det inverka negativt på deras skolprestationer. Detta kan på sikt leda till att elevers skolengagemang minskar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)