Kristendomen ur ett genusperspektiv. En granskning av ett urval läromedel i religion för gymnasieskolan.

Detta är en C-uppsats från

Författare: Sofia Holmström; [2011]

Nyckelord: Läromedelsanalys; genusperspektiv; religion; krist;

Sammanfattning: Syftet med detta examensarbete har varit att göra en läromedelsanalys ur ett genusperspektiv iämnet religion, med inriktning på kristendomen. Jag ville helt enkelt undersöka om, och isådana fall, i vilken grad skolans läromedel i religion är genusmedvetna. De frågor jag valt attförsöka besvara är därför: Uppmärksammas och problematiseras genusordningen i skolansläromedel, och i så fall, hur? Lyfts kvinnans underordnade roll fram och problematiseras?Lyfts kvinnliga förebilder fram? Framställs mannen som mer "gudomlig" än kvinnan?Framställs Gud som en könsvarelse?För att ta reda på detta har jag gjort en kvalitativ studie av fyra läromedel som används ireligionsundervisningen på gymnasieskolor runt om i landet. För att kunna kategoriseragraden av genusmedvetenhet i läromedlens texter har jag använt mig av ett analysinstrumentsom kallas genustrappan.Efter att ha genomfört undersökningen har jag kommit fram till att de flesta av de undersöktaläromedlen har en relativt låg grad av genusmedvetenhet. De når, i de allra flesta fall, inte upptill Lpf94:s krav på jämställdhet. Som lärare är det därför viktigt att se över vilken bild avmanligt och kvinnligt som de läromedel man använder sig av faktiskt förmedlar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)