Organisationskulturens påverkan på digitalisering inom kollektivtrafikmyndigheten UL

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

Sammanfattning: Digitaliseringen påverkar samhällets alla områden och människor har fått högre krav på tillgänglighet. I många länder, Sverige inklusive, utvecklar regeringar strategier för att se till att landet hänger med i denna snabba utveckling. I Sverige har en digitaliseringskommission tillsats för att se till att offentliga tjänster ska digitaliseras. En offentlig tjänst är kollektivtrafiken. Just kollektivtrafiken nämner digitaliseringskommissionen tämligen lite, trots att det är en viktig samhällstjänst där digitaliseringen har påvisats ha många möjligheter. Digitaliseringen innebär en förändring för många organisationer. Ofta hamnar fokus på organisationskultur när förändringar kommer på tal. Denna rapport syftar till att undersöka förändringsbenägenhet för digitalisering hos en kollektivtrafiksförvaltning. Rapporten utgår från en fallstudie av kollektivtrafikförvaltningen UL för att se vilka utmaningar och möjligheter deras organisationskultur skapar för digitalisering. Fyra intervjuer med anställda från UL har genomförts. Resultatet från dessa analyseras och kopplas till Gerry Johnsons teoretiska modell “the cultural web”. Slutsatsen är att det är många strukturella svårigheter då det dels handlar om en myndighet som delvis finansieras av skattepengar, och dels att idéer till utveckling endast kommer från de anställda men att stöd ovanifrån tycks saknas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)