BESTÄLLARKOMPETENS I FOKUS- tolv kompetenser för en framgångsrikIT-outsourcing
Sammanfattning: Beställarkompetens är en betydande faktor för en framgångsrik outsourcing. Traditionellt har ITsetts som enbart ett stöd till affärsverksamheten men ses numera som en strategisk resurs. Dettamedför att IT-outsourcing har blivit en mer komplicerad fråga och beställarkompetensen har hamnati fokus. Forskningen menar att ett företag inte ska outsourca aktiviteter som utgör kärnkompetens.Syftet med denna studie är att ur ett kundperspektiv se vad det finns för möjlighet att outsourca ITom den utgör en kärnkompetens, och hur ett outsourcande företag ska bli en framgångsrik beställare.Studien genomfördes med en kvalitativ metod där den empiriska studien utfördes på KronansDroghandel i Mölnlycke. Resultatet visar att även om IT är en kärnkompetens finns det aktiviteterinom IT som är möjliga att outsourca, om de inte är avgörande differentierare för företaget. För atteliminera de risker som finns och för att bli framgångsrik vid en outsourcing, krävs det att företagetbygger upp en beställarorganisation. Studien har resulterat i ett antal typer av beställarkompetenssom bör ingå i en beställarorganisation.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)