Är eleverna trygga kommer lärandet på vägen : En studie om ledarskap och lärande

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

Författare: Hanna Lundgren; Hanna Fridström; [2014]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med studien har varit att undersöka idrottslärares syn på ledarskap, samt ta reda på vilket lärande de strävar efter. Vi använde oss av följande frågeställningar; Vilka ledarstilar strävar lärarna i idrott och hälsa efter att använda? Vilka förmågor anser lärarna i idrott och hälsa att det är viktigt att ha som ledare i skolan? Vilket lärande vill lärarna i idrott och hälsa uppnå; på kort och lång sikt? Metod För att svara på dessa frågeställningar användes en kvalitativ ansats i form av intervjuer och fem lärare på grundskolor kontaktades. Vår strävan var att få en subjektiv bild av lärarnas upplevelser kring ledarskap och lärande. Resultat I resultatet framkom att intervjupersonerna anammar en demokratisk ledarstil med inslag av situationsanpassat ledarskap, beroende på grupp och situation. Viktiga förmågor att besitta som idrottslärare är tydlighet, ödmjukhet, engagemang, att se alla samt ha en stödjande roll. Genom sitt ledarskap vill lärarna främja lärande. På kort sikt önskar lärarna att eleverna ska få positiva upplevelser av idrott samt förvärva tekniska delar i olika moment. På lång sikt strävar lärare efter att skapa förståelse för vad eleverna ska kunna i ett livslångt perspektiv. Slutsats Lärarna i idrott och hälsa är överens om att det i vissa situationer krävs att de går utanför sin grundledarstil; till exempel i klasser där det finns oroliga elever. Samtliga lärare svarar att de strävar efter att arbeta i samspel med eleverna och att lärarna har en demokratisk roll i sitt arbete som idrottslärare. I läroplanen, Lgr 11 finns ett uttalat mål att arbeta för ett livslångt lärande inom idrott och hälsa vilket för de medverkande lärarna innebär att hitta en egen aktivitet – vilket sker genom att ge elever verktyg och redskap för att ta hand om sin mentala och fysiska hälsa i ett livslångt perspektiv.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)