Equity Crowdfunding : Investerarnas upplevelser och hantering av asymmetrisk information och principal-agentproblem

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

Sammanfattning: I den här studien har vi undersökt hur investerare upplever asymmetrisk information och principal-agentproblem i den relativt nya investeringsformen equity crowdfunding. Vi har även undersökt hur investerarna går tillväga för att hantera den asymmetriska informationen och principal-agentproblemen. För att göra detta genomfördes studien med ett kvalitativt tillvägagångssätt där vi samlade in data med hjälp av semistrukturerade intervjuer. Intervjuerna hölls med equity crowdfunding investerare från FundedByMe, Sveriges ledande crowdfunding-plattform. Resultaten av studien indikerar på att investerarna finner asymmetrisk information som närvarande inom equity crowdfunding och en nödvändighet av att ta reda på fler uppgifter om bolagen utanför FundedByMe, med anledning av att uppgifterna som finns på plattformen upplevs vara bristfälliga för att kunna ta ett beslut om investering. För att överkomma problem gällande asymmetrisk information har det visat sig att investerarna tenderar att följa andra investerares val av kampanjer. Därmed används alltså ett flockbeteende av investerarna som en metod för att överkomma problem gällande asymmetrisk information som de stöter på. För att överkomma problemet ännu mer, så använder sig investerarna främst av ledningsgruppens egenskaper i deras due diligence då den finansiella informationen anses vara begränsad.Resultaten av vår studie indikerar även på att principal-agentproblem upplevs vara närvarande inom equity crowdfunding då investerarna anser att företagarna utövar ett själviskt beteende som är i kontrast med investerarnas egna intressen för att maximera sin egna nytta. Flertalet respondenter i vår studie angav dock att de inte agerar på något särskilt sätt för att hantera det eventuella problemet. Av det som däremot görs består insatserna till största del av kontroll samt övervakning av ledningsgruppernas arbete. Investerarna använder sig även av gruppforum på Facebook för att förbinda sig med de övriga mindre investerarna i bolagen för att tillsammans med dem förstärka sitt inflytande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)