Motivation : och dess inverkan på olika generationer

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Intresset för vad som motiverar människan på arbetsplatsen och hur arbetstillfredsställelse skapas har länge varit ett attraktivt territorium för forskare och författare. Relevansen av att ta hand om och värna om sina anställda har i stor utsträckning ökat och vikten av välmående medarbetare som presterar på en hög nivå utgör en central fråga på många arbetsplatser. Forskning visar på att dagens ledare står inför nya organisatoriska utmaningar då arbetsplatserna uppges ha anställda härstammande från ett större antal olika generationer än någonsin tidigare. Att studera hur olika generationer motiveras i arbetet anses därför vara av intresse. Föreligger skillnader mellan olika generationer kan organisationer använda dessa kunskaper i sitt arbete med att öka motivationsnivån hon sina anställda. Syftet med studien är att undersöka huruvida det föreligger några skillnader i hur individer tillhörande olika generationer värderar arbetsplatsrelaterade motivatorer. Studien baseras på en enkätundersökning som genomförts i samarbete med tre företag inom olika branscher. De generationer som inkluderas i studien är Baby Boomers, Generation X och Generation Y. Åldersspannet på de respondenter som deltagit i studien sträcker sig mellan 18 och 71 år. Resultaten indikerar att det föreligger vissa skillnader i hur de tre generationerna värderar olika motivatorer på arbetsplatsen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)