Diffusion av det Balanserade styrkortet i svensk press

Detta är en D-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Författare: Linda Widmark; Sara Krohn; [2006]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bakgrund: Under de senaste decennierna har ett flertal nya koncept presenterats inom ekonomistyrning, såsom det Balanserade styrkortet, Aktivitetsbaserad kalkylering och Målkostnadsanalys. Dessa, och även flera andra, innovationer betraktas ofta som modekoncept. Forskning har gjorts för att se om diffusionen, spridningen, av olika innovationer följer en för mode typisk livscykel. Spridningen kan ske genom ett flertal olika kanaler och en av dem är press. Tidigare har diffusion av managementkoncept som mode studerats i vetenskaplig press men vi ska se närmare på den spridning som sker i den svenska icke-vetenskapliga pressen. Vi kommer att studera det Balanserade styrkortet, som är ett aktuellt och väletablerat koncept. Problemställning: Uppsatsens huvudproblem är: ”Hur ser spridningen av det Balanserade styrkortet ut i den svenska pressen.” Första steget i denna process är att bekräfta att det Balanserade styrkortet kan ses som ett modekoncept för att sedan gå vidare och se hur spridningen ser ut i olika kategorier av press. Därefter vill vi se vilka budskap som förmedlas och vilken tyngd styrkortet har i artiklarna. Syfte: Syftet med uppsatsen är att beskriva och analysera spridningen av det Balanserade styrkortet i svensk press över tiden. Tillvägagångssätt: Sökningar har med hjälp av databaser genomförts i den svenska pressen från året för styrkortets tillkomst, 1992, till och med årsskiftet 2005/06. Ett underlag har sammanställts för att sedan utifrån den teoretiska referensramen analyseras. Resultat och slutsats: Vi har bekräftat att det Balanserade styrkortets spridning över tid i den svenska pressen sker på det sätt som kännetecknar ett mode. Skillnader i spridningen syns mellan olika typer av press och vi har även sett vilka de största aktörerna är. Förslag till fortsatta studier: Under arbetet med vår uppsats fick vi idéer om uppslag till följande problem som skulle komplettera vår uppsats väl. Att studera spridningen hos andra koncept och jämföra detta med vårt resultat. Undersöka lanseringsstrategin bakom det Balanserade styrkortet för att se om ett medvetet val gjorts för att uppnå stor spridning i pressen. Se närmare på begreppet innovation, är de innovativa eller är det bara ”gammalt vin i nya flaskor”? Stämmer den i pressen förmedlade bilden av styrkortet med verkligheten? Undersöka vilken kanal som är den bästa för att sprida sitt budskap?

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)