Användarinvolvering i produktutvecklingsprocessen : Metoder och effekter

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Integrerad produktutveckling

Sammanfattning: Syftet med studien var att undersöka möjliga likheter i val av metoder och appliceringstillfälle för användarinvolvering, samt vilka effekter detta kan kopplas till. Studien bygger på kvalitativa semistrukturerade intervjuer hos fyra produktutvecklande företag som i någon mån riktar sig till privatpersoner. Studiens teoretiska bakgrund bygger på en litteraturstudie i området användarinvolvering i produktutvecklingsprojekt. Orsaken till litteraturstudien var osäkerhet och luckor i området. Det finns många olika metoder som kan tillämpas på olika sätt och i olika faser vilka medför olika effekter på både projekt och resultat. Då vissa metoder tros medföra kortare utvecklingstider har det blivit en självklarhet för företag att använda någon form av användarinvolvering. Genom webbaserad research valdes fyra företag ut, varav tre har en lång industriell bakgrund och det fjärde är ett konsultföretag inom produktutveckling. Två av respondenterna arbetar som experter för användarinvolvering och hoppar in stundvis i företagets olika utvecklingsprojekt. De andra två är projektledare som är djupt insatta i alla utvecklingsprocessens olika steg. Respondenterna är bland de mest insatta inom användarinvolvering inom företagen. De fyra respondenterna uttryckte vikten av användarinvolvering men hade samtidigt olika syn på hur det ska implementeras i projekt. Ett företag fokuserar på att testa användarens förståelse, ett fokuserar på undersökning i projektets början, ett intervjuar och testar prototyper och det sista letar efter användarbehov hos andra personer än slutanvändaren. Intervjuer och observationer är de metoder som alla företag använder sig av. Det skiljer sig dock i hur och när under processen de används. En respondent ansåg inte att det finns en universalmetod som passar alla personer och i alla projekt. Ett par intressanta områden som togs upp var att det är viktigt att involvera användare i projektets början och att det kan ses som en investering då man kan spara mycket på att göra rätt från start. Respondenterna hade svårt att koppla specifika effekter till användarinvolveringen. Dock togs potentiella samband upp såsom bra korrelation mellan kundnöjdhet och energi nedlagd på användarinvolvering, bra feedback, att det är en bidragande faktor till prisvinnande, bra betyg av testinstitut och att det medför att de uppfyller användarbehoven bättre. Slutsatserna från denna studie kan sammanfattas i att det inte finns några standardiserade metoder alla företag använder sig av. Både val av metoder, tillvägagångssätt och appliceringstillfälle skiljer sig i de undersökta företagen. Studien har även lett till insikter om att användarinvolvering med största sannolikhet medför positiva effekter, men att detta är mycket svårt att mäta på grund av många ingående faktorer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)