Konflikter i skolan : En kvalitativ intervjustudie om samspelet mellan lärare och elev och lärares strategier vid konflikthantering

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Författare: Karolina Lyngstad; [2019]

Nyckelord: konflikthantering; strategier; inkludering;

Sammanfattning: Denna studie fokuserar på och vill synliggöra fyra olika lärares erfarenheter kring samspelet mellan lärare och elev och hur de hanterar konflikter. I huvudsak granskas hur lärarna upplever att de hanterar konflikter som uppstår i undervisningen. Studien undersöker hur de fyra lärarna, som är eller har varit verksamma i årskurs 3, upplever samspelet mellan sig själva och eleven samt bemöter problematiska beteenden hos elever i sin undervisning. Faktorerna som kan försvåra undervisningens gång är flera och så är även strategierna för att undvika dessa faktorer. Undersökningen fokuserar främst på de olika strategier som används för att hantera och förebygga situationer där konflikter uppstår. Perspektivet är utifrån lärarnas erfarenheter och synsätt på vilka åtgärder som krävs för att hantera dessa konflikter samt ge dessa elever bästa möjliga stöd i sin skolgång. Studiens resultat visar att trots olika bakgrund, utbildning och erfarenheter så liknar lärarnas arbetssätt och strategier varandra. De har ett gemensamt synsätt och en gemensam attityd för att bemästra dessa situationer som kan uppstå i klassrummet. Slutsatsen är att den avgörande faktorn för att bibehålla en god undervisning i klassrummet är att i ett tidigt skede ha skapat en god relation till varje elev samt att ständigt upprätthålla en tydlig struktur. Studien grundas i tre forskningsfrågor som besvarats utifrån resultat från fyra intervjuer där respondenterna har delgivit sina erfarenheter kring elevbemötande, val av strategier i problematiska situationer samt hur de anpassar undervisningen i ett konfliktförebyggande syfte. Nyckelord: konflikthantering, strategier, inkludering 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)