Digitala verktyg inom kemiundervisning : En kvalitativ intervjustudie om gymnasielärares inställning till digitalisering inom kemiundervisningen.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

Sammanfattning: Kemi anses vara ett abstrakt och svårt ämne att lära sig eftersom elever ofta upplever svårigheter med att analysera utifrån ett makroskopiskt och mikroskopiskt perspektiv. Olika studier visar positiva effekter på elevers inlärning vid användning av digitala verktyg eftersom det leder till att elever kan skapa en bättre förståelse för kemi. Skolverket (2019) påpekar även att elever ska utveckla sina färdigheter inom digitala verktyg i ämnet kemi. Detta examensarbete behandlar gymnasielärares inställning till användning av digitala verktyg samt på vilket sätt de använder digitala verktyg för att främja elevers lärande i kemi. Studien genomfördes genom fem kvalitativa intervjuer med gymnasielärare på två olika skolor i Sverige och resultatet visar att samtliga lärare använder någon typ av digitala verktyg i sin kemiundervisning. Vid intervjuerna framkom att fyra av de fem gymnasielärare inte har fått någon fortbildning inom digitala verktyg i kemi. Lärarna förklarade att detta är en anledning till att de är begränsade i användandet av varierade digitala verktyg i kemiundervisning på gymnasienivå.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)