Den hedniska etiken, eller fasaden? : En studie av vad som kännetecknar hednisk etik i Samfundet Forn Sed

Detta är en L2-uppsats från Karlstads universitet

Sammanfattning: Denna text tar sin utgångspunkt i frågan om moralisk pluralism i dagens Sverige är möjlig. Forskning visar på att en grupp präglad av mångfald kan drabbas av samarbetssvårigheter, men det motsatta är inte garant för ett gott resultat. Enligt Fredrik Gregorius anpassar sig religiösa minoriteter ofta till det omgivande samhällets ide om etik och moral. Denna text undersöker om det finns något som skulle kunna benämnas hednisk etik i Samfundet Forn Seds egen tidning. Källmaterialet består av ett flertal artiklar från #20 respektive #35-36. De teoretiska begrepp som använts är antropocentrism samt universalism, vilka härrör från judisk och kristen etisk idétradition. Materialet har studerats med en metod för argumentationsanalys framtagen av Stephen Toulmin, vilken lämpar sig väl för att lyfta fram implicita antaganden om exempelvis människan. Det huvudsakliga resultatet pekar på att det finns minst två olika typer av hednisk etik en värdeontologisk och en dygdetisk. Båda antas ha sin grund i en föreställning om förnuft och därmed betraktas som universella värden/dygder. Naturen antas dock ha värde och rättigheter oberoende av människan i och med sin helighet, vilket innebär att exempelvis värden som frihet begränsas av naturens existensberättigande. Antropocentrismen är således inte lika framträdande som inom kristendomen och judendomen, men det finns andra beröringspunkter såsom en föreställning om en naturlig lag och att etiken är förnuftsbaserad, dessa likheter sammanfaller dock inte med samtliga judiska/kristna traditioner.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)