”I Want a Good Clean Fight” – Att hantera konflikter i MMORPG

Detta är en D-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för informatik

Sammanfattning: Människor världen över spelar MMORPG (massive multiplayer online roleplaying games) regelbundet och när många personer interagerar samtidigt uppstår oundvikligen konflikter. Syftet med denna uppsats var att undersöka vilka konflikter som uppstår i två olika spel, och ge designförslag för hur man som speltillverkare generellt kan hantera konfliktsituationer i MMORPG. Vi har använt oss av en etnografisk metod där vi intervjuat och observerat spelare. Resultatet av denna undersökning visade att konflikter är vanliga och av olika karaktär. Det finns dels konflikter mellan grupper av spelare, inom grupper av spelare och konflikter som uppstår till följd av sakfrågor. De senare kan delas in i tre kategorier; fördelnings -, positions- och ordningskonflikter. Slutligen gav vi förslag på hur dessa situationer skulle kunna hanteras genom speldesign. Detta skulle kunna ske genom instansiering av områden, utbyggd funktionalitet kring uppdelning av föremål mellan spelare, regler kring leveling, röstningsverktyg, buggrapportering och utökad information till spelare om införda förändringar i spelet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)