Operationssjuksköterskors upplevelser av kommunikation med operatörer i operationssalen

Detta är en Magister-uppsats från Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

Sammanfattning: Bakgrund: Kommunikation är en viktig del för ett fungerande teamarbete inom vården och sjuksköterskan har en stor del i detta. För att vården ska fungera på ett optimalt sätt och vara säker behöver kommunikationen som både är icke-verbal och verbal fungera korrekt. Ömsesidig respekt och samarbete är två av de viktigaste komponenterna som krävs för ett lyckat operationsresultat. Patientsäkerheten kan hotas när kommunikationen mellan professionerna blir lidande. Motiv: Det är få studier som beskriver kommunikationen mellan operationssjuksköterskan och operatörer i operationssalen. Mer forskning inom detta område kan öka förståelsen för varandras olika professioner, underlätta arbetsbördan samt utveckla vården. Syfte: Syftet med studien var att belysa operationssjuksköterskors upplevelser av kommunikation med operatörer i operationssalen på Norrlands universitetssjukhus. Metod: Detta var en empirisk studie av kvalitativ design med webbenkäter. Webbenkäterna analyserades med induktiv kvalitativ innehållsanalys. Resultat: Analysen resulterade i tre kategorier ”God kommunikation”, ”Bemötande på operationssalen”, ”Bristande kommunikation” samt tretton underkategorier. Konklusion: Patientsäkerheten kan förbättras då missförstånd i kommunikationen mellan operationssjuksköterska och operatörer kan undvikas. Detta genom att patienten kan vara i fullt fokus vilket kan leda till minskade vårdskador samt minskade kostnader för samhället då vårdtiderna för patienterna minskar. Mer forskning inom området kommunikation vore önskvärt för att utveckla sjukvården samt för att få en större förståelse för de olika professionernas utmaningar inom sjukvården.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)