Outsourcing : En studie om relationen mellan redovisningskonsulter och företag vid outsourcing av ekonomifunktioner

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för teknik och samhälle

Sammanfattning: Bakgrund: Outsourcing har funnits sedan 1960-talet, men var då vanligast inom IT-sektorn. Numera är outsourcing betydligt mer förekommande efter ett större genomslag under 1990-talet. Då kom en slogan att bli vanlig lydande ”satsa på din kärnkompetens”. Outsourcing handlar om att lämna ut en del av ett företag till en extern aktör för att denne ska sköta den delen. Oftast tillhör inte ekonomiavdelningen företagens kärnverksamhet vilket leder till att företagen väljer att outsourca den delen. Genom att istället satsa på kärnkompetensen kan ett företag vara starkare gentemot konkurrens från andra företag. När ett företag väljer att outsourca bör de vara uppmärksamma på de risker som kan föreligga. Forskare pratar om att det är viktigt med en bra relation mellan ett företag och en inhyrd kompetens, och att kommunikationen dem emellan måste fungera. Däremot är det få konsekvenser som tas upp i samband med dålig kommunikation.  Forskningsfrågor: Hur arbetar företaget respektive leverantören för att upprätthålla en god relation till varandra vid outsourcing av ekonomifunktioner? Hur upplever aktörerna att relationen fungerar? Syfte: Syftet med studien är att få en ökad förståelse kring hur relationen fungerar mellan företaget och redovisningskonsulten, när företaget väljer att outsourca sina redovisningsfunktioner. Målet med studien är att få en uppfattning om hur förtroende, kommunikation samt kom-petens bygger en relation.  Metod: Studien bygger på en kvalitativ metod med intervjuer. Både företag som outsourcar sina ekonomifunktioner samt auktoriserade redovis-ningskonsulter har intervjuats. Slutsats: För att upprätthålla en bra relation krävs bra kommunikation, starkt förtroende och kompetens. Att konsulten har rätt kompetens är under-förstått, och är inte alls lika avgörande för relationen. Personkemin mellan företaget och konsulten måste stämma för att samarbetet ska fungera. De intervjuade aktörerna upplever att relationen fungerar bra och är nöjda med den. Det är viktigt att företagen vet vad de vill uppnå med outsourcingrelationen innan den påbörjas. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)