Köpbeteenden i en inredningsbutik

Detta är en Magister-uppsats från Institutionen för ekonomi

Sammanfattning: Syfte: Syftet med denna studie är att kartlägga kundernas köpbeteenden i en inredningsbutik, Divas Boning och att diskutera hur dessa kan påverkas och bidra till ökad konsumtionsnivå hos kunderna.   Metod: Vi har valt att använda oss av både en kvalitativ metod i form av en intervju samt en kvantitativ metod i form av en enkät. Dessa presenteras var och en för sig i empirikapitlet. Analyser har sedan gjorts också uppdelat i kvantitativ- och kvalitativ data.   Resultat & slutsats: Vår studie visar att det är av stor vikt att Divas Boning tydligt positionera sig och arbetar med sina kundrelationer. Vår studie visar även att valet av sortiment i hög grad påverkar hur butiken uppfattas och att det är viktigt att som mindre inredningsbutik inte bara se liknande butiker som konkurrenter utan även större kedjor.    Förslag till fortsatt forskning: Som fortsatt forskning skulle vi finna det intressant och lärorikt att studera branschen ur ett vidare perspektiv och göra en grundlig konkurrensanalys av Divas Bonings alla konkurrenter. I denna studie kan vi endast beröra köpbeteendet hos Divas Bonings kunder. Det skulle även vara intressant att studera skillnader mellan handel i fysisk miljö och på Internet.   Uppsatsens bidrag: Förutom kunskapen att arbeta med teoretiska modeller har vår studie framförallt bidragit med kunskap om Divas Bonings nuvarande kunder. Vi har fått en god uppfattning om kundernas köpbeteenden, vad de har för uppfattningar och behov. Denna studie kommer också att vara användbar för Divas Boning i deras marknadsplanering.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)