Utvecklingsmöjligheter – En morot för Generation Y? En kvalitativ fallstudie om vikten av utvecklingsmöjligheter för Generation Y i Sverige

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Vi lever i ett samhälle som ständigt utvecklas och förändras, där alltifrån anställningsformers utformande till de verksamma generationerna på arbetsmarknaden förändras. Generation Y är en majoritet på arbetsmarknaden, och det är därmed av betydelse att förstå vad som attraherar och utmärker dem till skillnad från tidigare generationer. Syftet med studien var att studera och analysera om synen på utvecklingsmöjligheter är något som Generation Y värdesätter högt i val av arbetsplats, samt hur de definierar begreppet. För att uppnå studiens syfte har en kvalitativ metod använts där semistrukturerade intervjuer utförts. Respondenterna valdes ut med utgångspunkt att de ska tillhöra Generation Y - födda mellan 1982 och 1994. Studien utfördes på ett företag i IT-branschen. I studien framgick att respondenterna definierar utvecklingsmöjligheter på liknande vis. Främst verkar begreppet innebära möjligheten till att lära sig nya saker. Att avancera i hierarkin verkar också anses vara en del av utvecklingsmöjligheter, men inte den främsta aspekten av begreppet. Respondenterna värderade utvecklingsmöjligheter på arbetsplatsen högt. Skulle de inte ges de möjligheterna till utveckling som de önskar, framgick det att de flesta av respondenterna skulle byta arbetsplats. Synen på och värderingen av utvecklingsmöjligheter verkar dock skilja sig till viss del mellan de respondenter som är nyexaminerade och de som har tidigare arbetslivserfarenhet eller familj. Värderingen av utvecklingsmöjligheter verkar ha en tendens att förändras och avta i takt med bildandet av familj, vilket skulle kunna vara en indikator på att värderingen av begreppet inte är utmärkande för generationen i sig, utan snarare för livsfasen de befinner sig i. Ytterligare en aspekt att ta hänsyn till är att studien är utförd på ett företag i IT-branschen, vilket är en bransch som präglas av ständig utveckling. På så vis skulle studien också till viss del kunna ifrågasättas då branschen förutsätter ambition att utvecklas. Vidare forskning på Generation Y:s syn på utvecklingsmöjligheter inom andra icke-kunskapsintensiva branscher skulle möjligtvis kunna styrka slutsatsen att Generation Y värderar utvecklingsmöjligheter högt, och att det inte enbart beror på branschen de verkar inom eller livsfasen de befinner sig i.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)