Språka med lärplattan : Hur lärplattan kan integreras som språkutvecklande verktyg i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Examensarbetet handlar om förskollärarens förhållningssätt och kunskap kring användandet av lärplattan i förskolan. Syftet med arbetet är att undersöka vad som finns tillgängligt för förskollärare att ta del av för att få ökad kunskap kring lärplattan som verktyg för barns språkutveckling. I arbetet undersöks hur Litteraturhuset Trampolins ryggsäckar påverkar barns möjligheter till språkutveckling genom lärplattan samt kommunens fortbildning och dess utformning. Genom en innehållsanalys av Litteraturhuset Trampolins ryggsäckar, intervjuer med förskollärare som lånat en sådan ryggsäck samt genom en observation av kommunens fortbildning har empiri samlats in och analyserats utifrån ett multimodalt perspektiv.   I arbetets resultat belyses förskollärares upplevelse om att det är värdefullt att kunna ta del av de olika möjligheter som finns tillgängliga genom Trampolin och fortbildning i kommunen. Det blir meningsfullt dels för förskollärare som får möjlighet att utveckla sina egna kunskaper och inspireras till att integrera lärplattan i förskolan dels för barnen när förskollärarens kunskap och förståelse för barns lärande med IT som verktyg förbättras. Detta skapar en diskussion om didaktik kring hur Litteraturhuset Trampolins ryggsäckar och dess färdiga koncept påverkar barns språkutveckling samt hur utformningen av fortbildning inom området bidrar till förskollärares kunskap och engagemang kring lärplattan som pedagogiskt verktyg. Arbetets empiriska del visar att förskollärare önskar mer kunskap om integrering av lärplattan i förskolan vilket stöds av forskning inom området.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)