Z/V En sociosemiotisk undersökning av en multimodal text

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

Författare: Jan Karlsson; [2016-07-13]

Nyckelord: Volvo; Zlatan; visuell text; multimodal analys; gymnasieelever; läroplanen;

Sammanfattning: Uppsatsen beskriver mötet mellan Volvo XC70 feat. Zlatan och 42 gymnasieelever i en sociosemiotisk undersökning. En sådan undersökning syftar till att frilägga med vilka medel en visuell text styr mottagarens tolkning i en viss riktning. Uppsatsen utgår från den teori och tolkningsmodell för analys av multimodala texter som utarbetats av Günther Kress och Theo van Leeuwen. Volvos reklamfilm blir föremål för analys enligt de teoretiska förutsättningarna. Analysen ger vid handen att fotbollsspelaren Zlatan och Volvobilen länkas till varandra med hjälp av nationalsången till ett överordnat budskap om svenska värden, svensk kvalitet och genuint svenska egenskaper. Resultatet från en enkätundersökning med två kategorier gymnasieelever – förstaspråkselever och andraspråkselever i årskurs 1 – redovisas också. Deras svar, som jämförs med filmanalysen, tyder på, förutom skillnader mellan elevkategorierna, att flertalet elever inte uppfattar mer än delar av filmens budskap. De slutsatser som kan dras av detta ställs i relation till läroplanen i svenskämnet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)