Webbanalys inom e-handel: revideringar av webbsidor baserat på insikter från användarbeteende

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för informatik

Sammanfattning: Webbanalys är sättet vi mäter hur kunder interagerar med vår webbsida. Med hjälp av webb-analys kan vi förbättra kunders upplevelser online. Tidigare var webbanalys en resurskrävande process och sedan tillkomsten av kostnadsfria verktyg som exempelvis Google Analytics, har det blivit lättare att utföra webbanalys in-house. Förutom att användas i marknadsföringssyften så kan webbanalys användas för att öka användbarheten på en webbsida. Syftet med denna studie var att undersöka hur e-handelsföretag med erfarenhet av webbanalys utvärderar sina webbsidors användbarhet och hur insikterna från detta kan leda till revideringar av deras webbsidor. Vi utförde intervjuer med e-handelsföretag som arbetar med webbanalys. Våra resultat visar att företag ofta använder webbanalys för att identifiera användbarhetsproblem men att det ofta kompletteras med andra metoder.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)