Hållbarhetsredovisning : En studie om hur företag inom modebranschen har utvecklat sinhållbarhetsredovisning

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Dalarna/Företagsekonomi

Sammanfattning: Sammanfattning Miljö- och hållbarhetsredovisning är ett viktigt verktyg för att företag ska kunna visa vilket ansvar de tar och vad de gör för att bidra till en hållbar utveckling. Utsläpp från klädproduktion har en negativ påverkan på miljön och följderna av dessa handlingar är en av flera bidragande orsaker till klimatförändringarna, varav vi finner det betydande att studera om företagen har utvecklat sin redovisning. Syfte: Syftet med studien är att genom granskning av hållbarhetsredovisningar förklara hur företag inom modebranschen har utvecklat sin hållbarhetsredovisning. Frågeställningar: - Har företagens redovisning tenderat att efterlikna varandra? - Har företagen utvecklat en egen branschstandard gällande sin hållbarhetsredovisning? Metod: Studien består av en kvantitativ metod i form av textanalys, där sex utvalda modeföretags hållbarhetsredovisningar har studerats under åren 2012 och 2015 vilka finns publicerade på respektive företags hemsida. Resultat: Resultatet av studien visar att det till viss del har skett en utveckling av företagens redovisning om hållbarhet. Utvecklingen visar att företagen tenderar att redovisa liknande innehållskategorier vilket kan tyda på att de har utformat en egen branschstandard.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)