Matematikundervisning i en kommunikativ miljö : En systematisk litteraturstudie om förhållandet mellan en kommunikativ klassrumsmiljö och elevens matematiska lärande

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

Sammanfattning: Detta är en systematisk litteraturstudie vars syfte är att problematisera förhållandet mellan en kommunikativ klassrumsmiljö och elevens matematiska lärande. I studien undersöks även hur vi, lärare kan forma undervisningen för att möjliggöra ett kommunikativt samspel i ämnet matematik där eleven får föra och följa matematiska resonemang i en kommunikativ klassrumsmiljö. Litteraturstudiens resultat grundas i ett antal vetenskapliga publikationer där både avhandlingar och vetenskapliga artiklar har granskats. De valda publikationerna kopplades därefter till Vygotskijs sociokulturella lärandeteori och Bakhtins dialogism. Studiens resultat visar att den kommunikativa klassrumsmiljön är betydelsefull för elevens lärande eftersom det utvecklas i ett socialt utbyte genom samtal, resonemang och möjlighet till matematiska diskussioner. Lärarens roll är dock den viktigaste faktorn i elevens möjlighet till lärande eftersom läraren är den som planerar och genomför undervisningen och som därigenom uppmuntrar eleven till att exempelvis använda ett matematiskt språk. Resultatet visar även att tillgång till en kommunikativ miljö där kunskap växer i en gemenskap fortfarande är något svenska skolor måste sträva efter. Anledningen är att “tyst räkning” och envägskommunikation råder i stor utsträckning i de svenska klassrummen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)