Sjuksköterskors erfarenheter av digitala vårdmöten inom diabetesvården

Detta är en Magister-uppsats från

Sammanfattning: Bakgrund: Diabetes mellitus är en sjukdom som innebär upprepade och långvariga vårdrelationer – där diabetessjuksköterskan ska stå för kontinuitet, stöd och handledning av patienter med diabetes mellitus. Digitala vårdmöten ska bidra till att underlätta för människor att uppnå en god och jämlik hälsa och välfärd. Denna vårdform anses även främja kommunikationen och vårdrelationen mellan patienten och vårdaren. Farhågor och utmaningar med digitala verktyg finns beskrivet i tidigare forskning, till exempel hur digitaliseringen påverkar vårdrelationen. I samband med koronapandemin 2020 ökade användning av digitala vårdmöten och genom att studera sjuksköterskors erfarenheter av digitala vårdmöten inom diabetesvården, kan vi få en större förståelse för hur verktyget kan användas och utnyttjas på bästa sätt. Syfte: Att beskriva sjuksköterskors erfarenheter av digitala vårdmöten inom diabetesvården. Metod: En kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer användes. Sex sjuksköterskor med erfarenhet av digitala vårdmöten inom diabetesvården intervjuades med hjälp av en intervjuguide. Insamlade data analyserades med hjälp av kvalitativ innehållsanalys. Resultat: Erfarenheterna kring digitala vårdmöten mynnade ut i ett tema; ”Digitala vårdmöten i diabetesvården - ett komplement till fysiska vårdmöten”, med fyra kategorier och fjorton subkategorier. Implementering av digitala vårdmöten; pandemin som katalysator och införandeprocessen. Fördelar med digitala vårdmöten; ökad flexibilitet, effektivare uppföljning, fördelaktigt ur ett samhällsperspektiv, främjad delaktighet och möjlighet att dela patientdata. Utmaningar med digitala vårdmöten; begränsningar gällande fysiska kontroller, administrativa hinder, negativa interaktionsaspekter och tekniska utmaningar. Rekommendationer för användning av digitala vårdmöten; förutsättningar för digitala vårdmöten, särskilt fördelaktigt vid täta uppföljningar och mindre lämplig för vissa patientgrupper. Slutsats: Informanterna beskrev positiva erfarenheter av digitala vårdmöten inom diabetesvården. Verktyget beskrevs som flexibelt och upplevdes bidra till delaktighet och jämlikhet för patienterna. Att den tekniska utrustningen fanns på plats och fungerade var en förutsättning samtidigt var det en begränsning att inte kunde genomföra fysiska undersökningar. Därför beskrevs digitala vårdmöten som ett komplement till de fysiska vårdmötena inom diabetesvården, speciellt gynnsamt vid täta uppföljningar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)