Strategisk riskhantering inom möbelbranschen : En intervjustudie om riskhantering

Detta är en Magister-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

Sammanfattning: Bakgrund: Globalisering och utveckling samt allt större konkurrens har ökat risker för många företag. Detta, tillsammans med de tidigare uppkomna finansiella kriserna i världen har gjort att vikten av riskhantering har ökat. Risk har blivit en betydelsefull faktor som varje företag borde ta hänsyn till och hantera utifrån egna behov. Med tillgång av råvaror, erfarenhet och kunskap är svensk möbelindustri en viktig industri för landets ekonomi där den största delen omfattar tillverkning av kontorsmöbler, vilket tillhör branschen “offentlig miljö”. Sveriges satsning på offentlig miljö är viktig för samhället på grund av allt snabbare utveckling och digitalisering där det uppstår ett allt större behov av kreativa och flexibla inredningslösningar på aktivitetsbaserade arbetsplatser. I och med ett allt större krav på kvalitet, design och hållbara produkter, ställs tillverkande möbelföretag inför olika risker som är branschspecifika och som måste behandlas. Det finns i dagsläget tre standarder ramverken som används för riskhantering, nämligen COSO ERM, ISO 31 000 samt FERMA. Ramverken är avsedda att hjälpa till företag att på ett systematiskt sätt hantera sina risker. Det som dock tidigare studier visar på är att dessa ramverken är alltför generella och inte anpassade till ett företags specifika behov. Syfte: Syftet med denna studie är:- att identifiera vilka risker och riskområden uppfattas som mest problematiska i dagsläget och i framtiden- att beskriva och analysera hur tillverkande företag inom svensk möbelindustrin hanterar risker i dagsläget samt- att utveckla en riskhanteringsmodell som är anpassad till tillverkande företag inom svensk möbelindustri. Metod: En kvalitativ intervjustudie som byggs på den teoretiska referensramen utifrån studiens nyckelord. Empirin till studien har inhämtats genom semistrukturerade intervjuer från sex företag av olika storlek som tillverkar kontorsmöbler till det offentliga rummet. Slutsats: Det insamlade empiriska materialet har gett mig en bild över olika risker som bran- schen står inför idag och som måste hanteras. Dessa risker är återförsäljare, beroendet av arki- tekter, ändrade trender inom inredning av offentliga rum samt i viss mån även problem med transport, det vill säga platta paket. Riskområden som branschen står inför i framtiden är, för- utom förändrade kontorstrender och brist på rätt kompetens, även cirkulär ekonomi, arkitek- ternas makt, återförsäljare samt platta paket. På grund av faktum att det inom branschen inte jobbas aktivt med riskhantering samt med nackdelar de befintliga riskhanteringsramverken besitter, har en anpassad riskhanteringsmodell för tillverkande företag inom branschen ut- vecklats.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)