Användning av visualisering för jämförande av studenters prestation i ett webbaserat inlärningssystem

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DM)

Sammanfattning: Épreuves Classantes Nationales informatisés (ECNi) är ett nationellt prov som franska läkarstudenter skriver för att gå vidare till sin tredje utbildningsperiod, där de väljer sin specialitet och region. Studenter som presterar bäst på provet får jobberbjudanden inom den region som är deras preferens. Det är därför viktigt för studenterna att veta deras relativa eller estimera de placering innan de genomför provet. Hypocampus är en adaptiv webbaserad läroplattform vilket används av franska läkarstudenter för att förbereda sig för ECNi-provet. Plattformen erbjuder personlig anpassningsbar utbildningsplan utifrån kognitiv förmåga, kunskapsnivå och visualiserar inlärningsprocessen för studenter och lärare. Dock, erbjuder inte plattformen möjligheten för studenter att jämföra sin egna prestation mot andra studenter. Syftet med denna studie är därför att hitta en visualiseringsteknik för att jämföra studenters prestation. Flera visualiseringstekniker valdes och utvärderades med hjälp av kvalitativa och kvantitativa metoder. Resultatet från studien visar att det finns lovande resultat inom att använda datavisualisering som tillvägagångssätt vid jämförande av studenters prestation och att visualisering med histogram föredrogs över andra visualiseringar inom kontexten att jämföra en students prestation mot andra studenter i systemet. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)