Relationers melodi : En studie om musikens roll i skapandet och förstärkandet av pedagogiska relationer i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

Sammanfattning: Relationer som utspelar sig i förskolan är pedagogiska i sin natur, eftersom barns utveckling och lärande sker i relation till personal och andra barn i förskolan, på en plats som är en utbildningsinstitution med formulerade mål. Och att kommunicera och uttrycka sig genom musik är ett av förskolans uppdrag. Syftet med föreliggande studie är därmed att ur ett relationellt och musikdidaktiskt perspektiv undersöka och analysera hur förskollärare anser musikens roll för skapande och förstärkande av pedagogiska relationer i förskolan. Empirin har samlats in med hjälp av en enkät, med en kvantitativ metod. Den insamlade data har bearbetats med hjälp av kvalitativ hermeneutisk analys. I analysen har vi använt oss av pedagogiska begrepp - relationell pedagogik av Aspelin och Persson (2011) och musikdidaktiska begrepp - musikens dimensioner av Nielsen (1998; 2006), Holmberg och Vallberg Roth (2018). Studiens resultat visar att musik har stor betydelse för relationer om de musikaliska händelserna skapas i en upprätthållen intersubjektivitet i förskolekontext. I analys av empirin har olika teman blivit framträdande, såsom musik för gemenskap, samvaro, inkludering och musik som gemensamt intresse, kommunikation och samspel. Med hjälp av musik kan förskolan skapa en mötesplats för aktörer, där gemensamma intressen inom musik kan bli en relationsbyggande faktor. Studien visar också att musik kan lugna, trösta och ge barn trygghet. Ur resultatet av studien har det blivit uppenbart att musiken borde få mer plats i förskol/lärarutbildningen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)