Konsumenters engagemang gentemot varumärken på sociala medier

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka vilka drivkrafter som bidrar till att konsumenter följer varumärken på sociala medier samt undersöka om det finns skillnader mellan män och kvinnor. Uppsatsens forskningsstrategi är en kvantitativ metod med ett deduktivt angreppssätt. Uppsatsens primärdata består av ett frågeformulär där respondenter besvarade frågor associerade till teorierna på en sjugradig likertskala. Studiens teoretiska ramverk utgår ifrån Enginkaya och Yilmaz (2014) fem dimensioner som vi valt att förklara genom teorierna; varumärkespersonlighet, individens självbild, eWom, interaktivitet, kampanjbenägenhet samt inneboende motivation. Empirin baseras på ett frågeformulär som besvarades av 213 respondenter. Utav 213 respondenter är 112 män och 101 kvinnor i åldrarna 18-40 år. I vår undersökning fann vi signifikanta skillnader mellan kvinnor och män inom varje dimension vi studerade. Kvinnor anses vara mer engagerade och mer positiva till varumärkens närvaro på sociala medier. Dimensionen som föredrogs mest av respondenterna var conversation som är det största motivet för konsumentengagemang på varumärkens sociala medier.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)